konpe's 夜の仕事記

民間セクター開発、BoP、Clean Tech



PageTop

ネズミ退治

Thanks Giving Holidayが始まって、ひさしぶりにゆっくりできた1日。

寮の廊下をぶらぶら歩いていたら、↓こんなポスターを発見。

サイズ変更2005-11-23 001

うおっ。ネズミ??

時を同じくして、こんなメールが回覧されてくる:

Dear Fellow Residents,

  Most of you are aware that there are quite a few mice in and around Ashdown.
Some of you have approached AHEC as to what can be done regarding this problem.

There is NO magical cure for this problem. PREVENTION is the BEST CURE.

****
This problem can be CONTAINED by following a 2 fold approach:

1. Denise and the House staff's efforts:  Whenever any resident complains
about mice in his/her room, Denise and the rest of our house staff will plug
holes, put mouse traps and steel pates under the door in that room.

2. Ashdown residents' efforts:
    a.  Keep food locked away in plastic containers.
    b.   Keep the kitchen clean. Do not leave crumbs on the floor.
    c.   Every time you see a mouse in and around the vicinity of the room,
         give a call to Denise.

*****
Now if it all sounds so simple on paper, why is it so hard to implement? Again
there are a couple of reasons ?

1. Many residents do not keep their rooms clean with food stored away safely.
Rice bags, bags of chips etc. has been found lying on the floor. This not only
forms a breeding ground for mice, it is also unhygienic to eat this food.

2. Many residents while keeping their own rooms clean do not care to clean up
common spaces like kitchens and floor lounges after use. Unfortunately, the
mice DO NOT have assigned rooms. After food runs out on the kitchen floors,they
enter your living room in search for MORE food.

3. Lastly, many residents just do not complain about mice in their rooms. I do
understand that some of you might consider them as pets or you might even find
them cute. However, please keep in mind that your fellow residents might not be
as tolerant of mice as you are. So, it is best if we all keep in mind the
well-being of our fellow residents than that of these pests.
*****

  We are a diverse community of 350 graduate students. All of us have diverse
hygienic habits and way of life. However we have to follow some basic rules to
ensure that we thrive as a community in a 'PEST-FREE' environment.

  AHEC will send another e-mail as to some additional steps we will be taking in
this regard. In the meantime, if you have any complaints/suggestions on this
issue, please send an e-mail to ahecmit.edu.

Best regards,
Suddha,
AHEC Chair.

どうやら、Ashdown House(僕の住んでいる寮)内ネズミ撲滅キャンペーン、というのが始まったらしい。 食べ物はフタの閉まる容器に入れましょう。ネズミの通り道になる壁の穴はふさぎましょう。なんだかすごく原始的な打ち手ばかりだが、 築100年の建物、かつ、不衛生とかそんなに気にしないエンジニア集団ということもあって、 基本を徹底するだけでも効果てきめんということらしい。3番の「ネズミをペットだと思わないように!」といったあたり、 いかにも我が寮らしくて笑える。ホント、気にしてなさそうな奴ばっかりだもんな・・・。

↓隣にはこんなポスターも。

サイズ変更2005-11-23 002

S-PというのはMIT内にある別の寮。できたばかり(築3年)で設備も最新鋭。 Ashdownと違ってスローン生もたくさん住んでいる。もちろん1人部屋。ネズミなんていそうもない。こっちの住人から見ると、 うらやましさ半分、「あんな味気ない場所は寮じゃない」というやっかみ半分で、たまにこういう自虐ネタのやり玉に挙げられる。

ルームメイトのアメリカ人がThanks Givingで実家に帰ってしまって、ひさびさに部屋で1人。 いつも彼の友達が来てたりガールフレンドが来てたりして騒がしく、「たまには自分の部屋で静かに勉強させてくれよな・・」 と思うこともあったけど、なんだかんだ言って、いなくなると寂しかったりもする。

共用キッチンでは、いつものように中国人が中華料理を、インド人がカレーを作りながら「そのうちスシごちそうしてよ」とか言ってくる。 自習室に行くと、勤勉な工学部のいつもの面々が溜まっていて、やれ作った自動車が動かないだの、 プレゼン来週なのに基本設計からやり直しだのと騒いでいる。タバコを吸いに外に出ると、いつもの喫煙仲間がいて 「お互いもうちょっとマシな休日の過ごし方ないのかよ」なんて軽口を叩き合ったりする。Ashdown、古いし狭いしネズミもいるけど、 味のある場所です。Sloan/MITに来られる予定の方、ぜひご検討を。


PageTop

コメント


管理者にだけ表示を許可する
 

確かに S/P は新しくて設備も良いけど、あまり住みたい所じゃないですね。S/P のキッチンは結構装備が良くて、何回か「寿司を作ろう」とか、「30分で出来るおいしい料理」みたいなイベントをやりました。あとは中庭が良い感じ。でも人間関係が表層的すぎて僕には向かない。組織とか、予算とかがあるから関係が維持されてるという感じの世界のように感じます。
私の住んでるアパートは同居人とワイワイやってますが、フランス人、ドイツ人、その他南欧、東欧、限りなく不法に近い(というほどじゃないけど)人とかいろいろいて、面白いですよ。うちでパーティーとかやると、いつも来てるれる人とかがいるし。うちは組織も予算もないので、やりたい人が自腹でやる。あと、Ashdown から移住してきた同居人が2人いますが、彼女たちも結構気に入ってるみたいです。
自分が仮に大金持ちで、賃貸アパート経営とかするとすれば、Simmons Hall のような建築がいいな。(あそこでも料理のイベントやったけど、コンロがガスじゃないのが駄目。)

りゅうじ | URL | 2005-11-24(Thu)17:59 [編集]


なんていうか、場所自体への思い入れが人間関係を強めますね。寮生魂みたいな。
同居アパートも楽しそう・・・こんどパーティーやる時はぜひ呼んで!

konpe | URL | 2005-11-27(Sun)04:19 [編集]


